ארומותרפיה - הדרך הטבעית למצות את ריחות וסגולות הצמחים

אם היו אומרים לכם שבכל צמח מרפא ריחני חבויים כוחות ריפוי אין סופיים, מה הייתם עושים? איך הייתם משתמשים בו על מנת להפיק ממנו את מיטב הסגולות הריחניות שלו? שותים אותו? שורפים אותו? כותשים אותו וסוחטים?
מכניסים לבקבוק עם שמן או יין מערבבים ומשרים?


זוכרים שכשהייתם קטנים הייתם מכינים שיקויים ותרופות מכל מיני זרעים, צמחים וחומרים? ותמיד הריח הנעים התחמק והצמחים התעפשו והתחמצנו...כל זאת למה? כי טיבם של ריחות הוא להתנדף ולהתפזר. תכונה זו של ריחות הצמחים היא זו שלמעשה מגדירה את קבוצת החומרים שנקראת בלשון העם "שמן אתרי". זו היא קבוצה נעימה וריחנית במיוחד מתוך קבוצות החומרים השונים שיש בצמחים (פיטוכימיקלים) אשר נקראת "פנולים". הסיבה שקוראים לה בטעות "שמן" היא כיוון שהיא נפרדת מן המים בתהליך הזיקוק של הצמחים וצפה כלפי מעלה. בגלל אופי התרכובת היא מסיסה בשמן ולא במים, אם כי אפשר לערבב שמנים אתרים עם פאזות מימיות בתנאי שמערבבים את התערובת ממש לפני השימוש כדי שהשמנים יתפזרו במים.  "בטבע הגליל" אין מוצר שלא מכיל שמנים אתריים. הם משמשים כמקור היחידי לריחות הנעימים והמופלאים של כל המוצרים. הריח יכול להיות ממריץ ומעורר, כמו ריח עשב הלימון שבסבון גוף הנוזלי או מרגיע ומעורר חושניות כמו ריחות הגרניום והלבנדר בקרם הלילה. לשמנים אלו יש גם תכונות תרפויטיות שחודרות לעור ולגוף כשמשתמשים במוצרי הקוסמטיקה והטיפוח של טבע הגליל.


כמה עובדות חשובות על השימוש בשמנים אתריים וטיבם:

 

  • ארומותרפיה היא תורת השימוש בשמנים אתריים. המילה ארומותרפיה מורכבת משתי מילים: ריח (ארומה) וטיפול (תרפיה) ומתארת את השימוש בשמנים אלו על מנת לשפר את הבריאות הפיזית, הנפשית והרגשית.
  • שמנים אתריים תמיד יהיו בעלי ניחוח חזק, ניחוחות משפיעים על גופנו דרך חוש הריח. זה הוא חוש מפותח ביותר, המקושר ליכולות הישרדות, חשיבה וזכרון והוא משפיע ישירות על מערכת העצבים והמוח.
  • השימוש בשמנים ארומתיים היה נפוץ וקיים כבר במצרים העתיקה, ברפואה ההודית והסינית העתיקה. בעת המודרנית חידשו את השימוש בהם ביתר שאת ומכירים בהם כחלק חשוב מהרפואה המשלימה. מחקרים מדעיים מגבים ומחזקים את הידע הקדום שהגיע מאבות אבותינו.
  • אופן השימוש בשמנים אתריים הוא מגוון וכולל בין השאר: הרחה, עיסוי, שאיפת אדים, אמבטיות, רטיות, שילוב בקרמים, תחליבים ומוצרי טיפוח טבעיים.
  • שמנים אתריים שאינם מדוללים או מזויפים יקרים, בגלל שנדרש חומר צמחי רב על מנת להפיק אותם. לצורך המחשה:בשביל להפיק בקבוקון קטן של שמן אתרי מורדים צריך משאית מלאה עד תומה בפרחי ורדים דמשקאים ריחניים. 
  • היום ישנן דרכים להפקת ריחות סינתטיים במעבדות שאינן מערבות שימוש בצמחים אמיתיים, אלו לא שמנים אתריים ואין המלצה להשתמש בהם.
  • שמנים אתריים מרוכזים מאוד ולרוב הם מכילים תכונות נוגדות זיהום ונוגדות פטריות, מה שנקרא אנטיספי ואנטיבקטריאלי (ככה גם הצמחים מגינים על עצמם מפני מזיקים ומחלות).
  • שמנים אתריים לרוב אסורים למריחה ישירה על העור!
  • על מנת להפיק שמנים אתריים משתמשים בחלקים שונים של הצמח: פרחים, עלים, קליפות, שורשים. כל צמח לגופו ולפי היכן ריכוז החומרים הרצוי הגבוה ביותר.
  • לכל שמן אתרי יש את הסימפטומים המיוחדים וההתוויות בהם השימוש בו יכול לטפל ולעזור בהם. 
  • השימוש בשמנים אתריים בבליעה מחייב איכות ותווית שמציינת שמותר לבלוע אותו ((GRAS, שימוש פנימי בשמנים הינו שנוי במחלוקת ומחייב ליווי צמוד של איש מקצוע, אם בכלל. 


ועכשיו הרשו לי לצייר לכם תמונה מילדותי שנחרטה בי כשהתבוננתי איך סבי היקר מכין שמנים אתריים במעבדתו הפרטית:
דמיינו איש זקן, קרח, נמוך ונמרץ יושב אל שולחן כשגבו מופנה אליכם. מולו יש בקבוק זכוכית ענקי שבתוכו מים מבעבעים...הבקבוק מחובר באמצעות צינור דק מזכוכית לסיר נחושת גדול. באויר יש ניחוח רוזמרין חזק. בתוך הסיר מים רותחים שבהם מתבשלים קצוות של ענפי ופרחי שיח הרוזמרין,"טל הים". האדים זורמים אל בקבוק הזכוכית הענקי דרך הצינורית, מתקררים והופכים חזרה לנוזל. לאט לאט כעבור שעה ואף יותר, בחלק העליון של הנוזל מתחילה להיווצר ולצוף שכבה דקה שצבעה שונה משל המים. זו שכבה יקרה מאוד של חומר ולחומר הזה קוראים שמן אתרי. המדען המסור פותח בזהירות ברז קטן שדרכו מתנקזים עודפי המים. לבסוף הוא מוזג דרך משפך קטן בתנועות זהירות ומדוייקות את שכבת השמן המועטה שנוצרה לתוך בקבוקי זכוכית כהים וקטנים. כשהבעת סיפוק על פניו הוא כותב על המדבקה: "שמן אתרי רוזמרין רפואי" מריח ומחייך.
ואיך אתם יכולים להנות מסגולות המרפא של השמנים האתריים? הרי לא לכל אחד יש מערכת מורכבת כזו באמתחתו!
ראשית כשאתם קונים מוצרים ריחניים של "טבע הגליל" אתם מקבלים מנת ריח אמיתית של שמנים מהטבע, שחודרת אליכם בדרך פשוטה בטוחה וישירה. אפשר גם לקנות שמנים אתריים באתר שלנו ומבער ולהתחיל להתנסות בהפצת ניחוחות מרפאים בחלל הבית והמשרד.
אפשר לשפוך חמש טיפות של שמן לאמבטיה שלכם בסוף יום מפרך.
עוד דרך ממש נוחה לשימוש בהם היא בעיסוי: מוסיפים שמן אתרי שבחרתם לשמן "נשא" כגון שמן שקדים, במינון נמוך של אחוז אחד עד שניים מתוך התערובת. על מנת לעשות זאת התייעצו עם מביני דבר כדי להתאים לכם את השמן הרצוי. אלו רק אחדות מיני הדרכים הרבות בהם שמנים אתריים יכולים להפוך לחלק מחייכם.
ולסיכום: שמנים אתריים הינם מיצוי של תרכובות כימיות הנמצאות בכמויות קטנות בצמחי מרפא, אלו תרכובות בעלות תכונות מרפא וסגולות רבות. כדאי להשתמש בשמנים אתריים ביום יום ולקנות חומרי קוסמטיקה וטיפוח טבעיים המכילים שמנים אלו. בנוסף אפשר ורצוי להשתמש בארומותרפיה על בסיס יום יומי במידה ולומדים את הנושא ואיך נכון לעשות זאת. תמיד תמיד תזכרו שאלו חומרים מרוכזים ובעלי השפעה חזקה על הגוף ולכן צריך לדעת איך מתי ולמה להשתמש בהם. מצבים בהם יש לנקוט זהירות יתרה הם: כשמטפלים בתינוקות וילדים קטנים, בהריון, באם אתם סובלים מבעיות רפואיות כרוניות כגון יתר לחץ דם ואם אתם סובלים מאלרגיות או מטופלים בטיפול תרופתי רפואי קבוע או פסיכיאטרי.
ועכשיו אחרי שאמרנו כל זאת טפטפו כמה טיפות של שמן פטצ'ולי, נרולי ואשכוליות למבער, שימו מוסיקה טובה, עיצמו את העיניים ותפליגו למחוזות רחוקים. זה בחינם!

הכותבת היא דבורה וינשטיין לוין גננית ומטפלת בגינון, הרבליסטית קלינית, רוקחת טבעית ומנחת סדנאות ליקוט ורוקחות טבעית.
dvorah.co.il אתר
פלאפון 0524890837 - קליטה בווטס אפ בלבד